Friskis & Svettis Göteborg – Håll i gång träningen i sommar

Friskis & Svettis Göteborg

Håll i gång träningen i sommar

Sommaren och semestern närmar sig. Det blir tid för återhämtning och avkoppling, men också nya rutiner. Vardagen förändras – du ska inte till jobbet, barnen ska inte lämnas och hämtas på förskolan och skolan är slut – och många upplever att det är svårt att hålla uppe frekvensen på träningen.

Friskis&Svettis personliga tränare, Johanna Torén, delar med sig av fyra tips för hur du kan tänka i sommar.

1. Sätt ett SMART mål

Bokstaven S står för att målet ska vara specifikt, det betyder att du ska definiera träningen till en typ av aktivitet. Det kan till exempel vara att cykla, göra knäböj eller rensa ogräs. Bokstaven M står för mätbart, du ska kunna avgöra om du uppfyllt ditt mål. A står för allmänt känt. Du har större chans att lyckas om du berättar för människor omkring dig om dit mål, då kan de både uppmuntra och pusha dig för att lyckas. Allmänt känt kan också betyda att du skriver ner dit mål och sätter en lapp på badrumsspegeln, så att det blir synliggjort. Slutligen är ett smart mål realistiskt och tidsbestämt vilket betyder att du ska lägga det på en lagom nivå. Kanske sträcker sig din utmaning över just semesterperioden

2. Testa något nytt

Ta sommaren och avbrottet i vardagen som ett utmärkt tillfälle att bryta rutinen. Gå på ett pass som du aldrig testat förut eller ta en ny väg till bussen.
Under semestern upplever många att de får mycket ledig tid. Passa på då att lägga till nya, goda rutiner, som till exempel att göra en styrkeövning om dagen, lika naturligt som du borstar tänderna.

3. Gå ut

Den här årstiden är det mycket lättare att hitta sätt att naturligt röra på sig. Cykla till affären, ta en kvällspromenad i den ljusa kvällen eller hyr en kajak och ge dig ut på vattnet. Var inte överambitiös i din jakt efter träning utan gör det enkelt och hitta rörelseglädjen där du är.

4. Tillåt dig att varva ner

En viktig del i semestern är återhämtning, att få varva ner och ladda ny energi. Det gäller även från träningen. Gör det du klarar av och mår bra av.­


Sommarträning

Förutom träning på alla våra anläggningar under sommaren bjuder vi på träning utomhus på flera platser.
Läs mer här!