Friskis & Svettis Göteborg – Vår träningsidé

Friskis & Svettis Göteborg


Vår träningsidé

 

Lust och glädje är ledorden i Friskis&Svettis. Lust i rörelserna och musiken. Lust i mötena och människorna. Lusten och glädjen är idén och drivkraften för oss.

Alla är välkomna. Det är självklart för oss. Tillsammans på vår gruppträning eller individuellt i våra gym. Gillar du exempelvis Dans, Aerobics, Indoor walking, Jympa, Löpning, Yoga, Skivstång eller Spinning så hittar du det hos oss. Du kan välja bland drygt 40 olika träningsformer och deras varianter. Vill du utveckla dig i gymmet står våra tränare startklara att hjälpa dig. Vi har träning för barn&unga och är du upp i åren finns träning för dig som är senior.

Hos oss får du garanterad träningseffekt. Under snart 40 år har vi utvecklat, utökat och uppdaterat våra träningsformer. Alla noga genomtänkta med målet att ge dig träning av hög kvalitet. Våra ledare och instruktörer går gedigna utbildningar och för att få leda dig krävs en godkänd licensiering. Varje ledare skapar utifrån F&S ramar, sitt eget pass. Kreativitet, kunskap, musik och glädje strålar samman. Varje pass blir unikt.

Vi tänker kvalitet när vi skapar träning. Vår träning vilar på främst tre grundkvaliteter; styrka, rörlighet och kondition. Dessutom ingår en större eller mindre dos koordination beroende på passets utformning. Spänst och explosivitet är ytterligare kvaliteter som vi trycker extra på i vissa pass. Alla F&S träningskoncept bygger på detta. Några med betoning styrka eller kondition, andra mer på rörlighet eller spänst. Ofta handlar det om en mix. Jympan t ex, är ett allround-pass där själva idén är att träna alla kvaliteterna.

Den enkla sanningen är att …

Du är byggd för rörelse. Vår genetiska kod är programmerad för att vi är i rörelse, varje dag. Det är så enkelt. Å andra sidan kanske det inte är så enkelt att vara i rörelse. Vi åker bil, hiss, rulltrappor, trycker på knappar och har skapat miljöer där vi knappt behöver röra oss alls. Kroppen anpassar sig, tappar ork och kraft och på längre sikt kan vi till och med bli sjuka. Idag vet nog de flesta att fysisk inaktivitet inte är bra för hälsan och allt fler inser värdet av att motionera och träna. Man mår bättre, sover bättre, får bättre kondition, ja listan kan göras lång över faktorer som främjar hälsa och livskvalitet. Dessa hälsovinster uppnår man med relativt lågintensiv träning, regelbundet. Vill man öka och förbättra styrke- och konditionsförmågan krävs rejäl och tuffare belastning.

Vill du veta mer, klicka dig in på:

STYRKA
KONDITION
RÖRLIGHET