Friskis & Svettis Göteborg – Styrka

Friskis & Svettis Göteborg


Styrka

 

styrkaMed begreppet styrka menar vi oftast muskelns förmåga att utveckla stor kraft. Tyngdlyftaren som pressar upp skivstången med hundratals kilon kan illustrera detta. Men styrka kan också innebära andra kvaliteter. För visst behövs det starka och uthålliga benmuskler för att springa t ex ett Marathon eller Göteborgsvarvet. Beroende på vilket målet är, behövs olika slags styrka. Träningen kan därför utföras på olika sätt och ge olika resultat.

Träning och styrketräning i synnerhet, bygger på kroppens förmåga att anpassa sig. När vi utsätter muskeln för belastning bryts muskelcellerna ner. När vi sedan vilar byggs muskeln upp igen och för att vara på den säkra sidan bygger den upp sig lite extra. Detta kallas för överkompensation. Vi blir starkare än innan. Hur lång tid den behöver för återhämtning och tillväxt har att göra med hur hårt man tränat och på hur vältränad muskeln är. Som grundregel gäller ett dygns återhämtning efter ett lättare pass och efter ett medelhårt pass två dygn. Riktigt tung träning kan innebära tre dygns vila.

Muskeln kan arbeta på olika sätt. Dels dynamiskt, dvs muskelns längd ändras och åstadkommer en rörelse. Dels statiskt, då muskeln utvecklar kraft utan att någon rörelse uppstår. Det dynamiska muskelarbetet kan dessutom utföras på två sätt, koncentriskt och excentriskt. Det koncentriska arbetet innebär att muskeln drar sig samman och förkortas. Det excentriska arbetet innebär att muskeln förlängs, t ex försöker att bromsa en rörelse.

Inom styrketräning rör vi oss med begrepp som ”belastning” samt ”reps” och ”set”. Belastningen mäts i kilon. Med reps menar vi antalet upprepningar direkt efter varandra och med set en omgång reps. Beroende på vad man vill uppnå med sin träning varierar belastningen, antalet reps och set.

Återgår vi till tyngdlyftaren respektive löparen så blir det tydligt att det finns två typer av styrka, maximal och uthållig. Båda kan utföras såväl dynamiskt som statiskt. Maximal styrka är den största kraft som man kan prestera vid ett tillfälle. Uthållig styrka är förmågan att klara av styrkekravet under lång tid. Vid träning av maximal styrka är belastningen mycket hög och repetitionerna få. Vid uthållig styrka är belastningen låg och repetitionerna många.

De flesta av oss är kanske inte tyngdlyftare eller Marathonlöpare. Men vi behöver trots allt välfungerande och funktionella muskler, dvs muskler som vi har nytta av i vardagen. Att sitta upprätt, gå, förflytta sig kräver grundstyrka och helst med marginal. Det är ”marginalen” som håller bort värkande rygg, ömmande axlar och skador. Därför är det en bra investering att träna och belasta sina muskler. De flesta av oss vill dessutom ha en rolig och aktiv fritid vilket tränade muskler bäddar för.

F&S erbjuder flera sätt att träna styrka och i de allra flesta träningsformer får du en dos. Vill du träna mer specifik styrketräning så rekommenderar vi dig följande: Gymmet är kanske det första vi tänker på. Maskiner och redskap specialdesignade för bra muskelträning. Vill du vara kvar i gymmet och samtidigt gruppträna så prova vårt CirkelgymGillar du gruppträning och vill träna uthållig och funktionell styrka är Skivstång något för dig. Här väljer du vikter och belastning helt utifrån din egen kapacitet. Eller vill du fokusera på bålstyrka, då rekommenderar vi dig våra CorepassStabiliserande träning för framför allt mag- och ryggmuskler. Är du en vän av stations­träning så prova Cirkelfysenkel, sportig träning för dig som gillar att ta i. Eller tycker du om både stationsträning och jympa? Prova då våra Stationspass. Du kan dessutom träna styrka utomhus på Crosspasset. Med eller utan stavar går/joggar vi och varvar med styrketräning i det fria.